Matola
Krisztina
Fanny és Alexander
avagy gyerekkarakterek
a filmművészetben |
"És térdelve
úsztatni órahosszat a kis vitorlást szürke, nagy tavon, a feledni azt,
mert szebb hajót sodornak a hullámgyűrűk messzi a habon, s töprengeni
a víztükörbe olvadt sápadt kicsi arcon álmatagon - : Ó, gyermekkor, száz
elsikló hasonlat. Hová vajon? " ( Rilke: Gyermekkor) Ó, gyermekkor, száz elmúló alkotás. Az irodalomtól
kezdve a festészeten át, egészen a filmekig, mindegyik művészeti ág szívesen
foglalkozott és foglalkozik a gyerekek életével, életének egy - egy mozzanatával.
A feledhető művek mellett számos "remek gyerek" is született A gyermek, mint angyal, a gyermek, a gyermek, mint
boldogság, majd a gyermek, mint áldozat, gyermek, mint kitaszított, gyermek,
mint gyilkos. A 19. században az írók számára a gyerek leginkább
ártatlan, tiszta és boldog szereplő volt. A 20. században már a gyermek
áldozat, kiszolgáltatott, szenvedő lény, elég csak a mi Nyilas Misinkre
gondolni. Freud sokat foglalkozott a gyerekkorral, de nem mint az áratlanság,
tisztaság jelképével. Az ő hatására (is) történt a változás. A gyerek
már nemcsak vásott, hanem gonosz is. Gyilkos, pl. Csáth Géza "anyagyilkos
gyerekei", ezen mű alapján készült Szász János Witman fiúk című filmje.
Amire a hetedik művészet megszületett, eltűnt a csak jó és ártatlan gyerek
szimbóluma. A mozi és a freudi gyerek szinte egyidősek. A 20 - as évek filmes stílusai közül német expresszionizmusban,
a szovjet avangardban, és Bunuel szürrealizmusában a gyerekek nem játszanak
szerepet, nincs jelentőségük. A Patyomkin páncélosban jelenik meg pár
másodpercre a kisbaba a guruló kocsiban, mint a kegyetlen kor áldozata.
Ugyanezen időben Hollywoodban elkészül egy film,
melyben egy kisfiú fontos szerepet kap. A címe: A kölyök. Írta, rendezte
és a főszerepet alakította: Charlie Chaplin. Charlie az utcán talál egy
gyermeket, de nem akarja megtartani. Az őt követő rendőr miatt nem tud
megszabadulni a csecsemőtől. Megszereti és megtartja a kicsit. Munkát
vállal miatta, az anya és az apa személyét tölti be egyszerre. A polyásból
kölyök lesz, éldegélnek együtt, mint apa és fia. Betegég, majd a felbukkanó
anya próbálják boldogságukat elrontani, de mint általában a hollywoodi
filmek, happyenddel végződik az alkotás. Az anya gazdag, híres színésznő
lett, aki magához veszi gyermekét, majd Charliet is, hálája jeléül. Emlékeztet
egy cseh filmre, mely a kilencvenes években készült. A címe: Kolja A megrögzött
agglegény és nőcsábász zenész életébe pottyan bele egy ötéves orosz fiúcska.
A férfi eleinte szabadulni akar a gyerektől. A Chaplin filmhez hasonlóan
a láz által a halál közelébe kerül a gyerek, de meggyógyul. Itt is felbukkan
az anya, de a hollywoodi befejezés elmarad. A nő magával viszi Kolját,
csak az emlékek és a könnyes búcsú marad a zenésznek. " Fölkelne,
jaj! de nincs erő, lankadva visszadűl A húszas években
ez alapján a csodálatos és megható vers alapján készült Balogh Béla ugyanazon
című filmje. Számos gyerekekről szóló regényt is filmre adaptáltak a magyarok,
például a Pál utcai fiúkat. Nemecsek és a többi gyerek történetét
Fábry Zoltán mozgóképesítette meg. Franciaországban Jean Vigo elkészíti a Magatartásból
elégtelen című művét, mely egy internátusban játszódik, ahol négy diák
fellázad a szigorú nevelők ellen. Önéletrajzi inditatású film, a tanárokat
gonosz, könyörtelen embereknek ábrázolja. A tantermek sivárak, inkább
börtönre emlékeztetnek. A francia újhullám egyik egyéniségének, Truffautnak Négyszáz csapás című remekjében visszaköszön
a film egyik jelene, amikor a gyerekek egy séta alkalmával eltűnnek. Truffaut
szintén saját gyerekkora alapján készítette el a filmjét. Nagyvilági anyja
és mostohaapja kegyetlenül bántak vele, majd nevelőintézetbe került. Számos
film játszódik internátusban, nevelőotthonban, vagy fiatal korúak börtönében.
Az olasz neorealizmus egyik gyöngyszeme, Vittorio De Sica rendezésében,
a Fiúk a rács mögött. Két utcagyerek pucolja az utcán az amerikai katonák
cipőit. Arról álmodoznak, hogy majd egy lóvat vásárolnak, mely számukra
a szabadság, szárnyalás jelképe. Részt vesznek egy lopásban, elkapják
őket, a fiatal korúak börtönébe kerülnek. Rideg, embertelen, könyörtelen
emberek a nevelők, hanem lelki terrort követnek el a gyerekekkel szemben.
A két fiú veszekedése verekedésbe torkollik, mely egyikük halálához vezet.
A Sleepers, magyar címén a Pokoli lecke című amerikai
film első harmad része javítóintézetben
játszódik, ahol a Kevin Bacon által megformált őr visszaél a gyerekek
kiszolgáltatottságával, esténként megerőszakolja őket. Évek múlva a fiúk
bosszút állnak, Brad Pitt, Jason Patrick játszák a felnőtt szerepeket.
Sas Tamás Rosszfiúk című filmje is a nevelőintézetek
borzalmas világába kalauzolja el a nézőket, szintén egy szívtelen nevelő
keseríti meg a gyerekek életét, Stohl András alakításában. A gyerekek nemcsak szülők, nevelőintézetek áldozatává
válhatnak. A társadalom kiszolgáltatottja, egy háború szenvedője gyakran
a gyermek is. Egy olyan helyzetnek, állapotnak, melyet egy felnőtt is
nehezen tűr és él túl. A Valahol Európában című filmben a háború forgatagában
a túlélhetésért a gyerekek lopni, bűnözni kényszerülnek. „Regényesített híradó” - mondta filmjéről Radványi Géza. Az élet szép
című olasz film a holocaust idején játszódik. A Roberto Bennigni által
megformált Guido feleségével és kisfiával érkezik a koncetrációs táborba.
Az apa kiváló túlélési stratégiát talál ki, azt mondja a kisfiúnak, ,
hogy ami ott zajlik az csak játék, a végén aki a legügyesebb, az nyer.
A hős apa a film végén feláldozza saját életét fiáért. A film nem a legjobb
külföldi film kategóriában küzdött az Oscarért, hanem a legjobb filmek
között, ami ritkaságnak számít a leginkább amerikai filmek mezőnyében.
Szintén háborús időkben játszódik a Maléna című film. A tizenkét éves
fiú a háború árnyékában belezúg a gyönyörű Monica Bellucci által játszott
Malénába, akinek a férje a fronton harcol.
A Sorstalanságban, mely a Nobel - díjas Kertész Imre művéből készült,
a kiváló operatőr, Koltai Lajos rendezésében, egy tizenéves fiú szenvedését,
megpróbáltatásait ábrázolja a koncetrációs táborban Sokszor a gyermek az álmok, ábrándozások világába
menekül, ahogy Bergman két gyermeke, Fanny és Alexander. 1907 - ben kezdődik
a történet. Uppsala a helyszín, a rendező szülővárosa. Az özvegy anya
a püspökhöz megy feleségül, a gyerekekkel együtt otthagyja meleg, barátságos
otthonát, és a zord egyházi lakásba költöznek át. A püspök szigorúan,
keményen bánik a gyerekekkel. A gyerekek az általuk elképzelt álomvilágban
boldogok csak. Még egy gyereket említenék Bergmannal kapcsolatban, a fiát,
aki A vasárnapi gyerekek című filmet rendezte, apja
forgatókönyve alapján. Giuseppe Tornatore Cinema Paradisojában egy sikeres
filmrendező hazalátogat szülővárosába. Lepereg előtte gyermekkora, amikor
arról álmodozott, hogy egyszer híres rendező lesz. A mozi, a film mint
álmok szimbóluma. A filmben montázsokat láthatunk különböző filmekből,
köztük a mi Körhintánkból, a mi Törőcsik Marinkkal és Sóos Imrénkkel.
Gyerekek, mint gyilkosok és gonoszok. A társadalom
vagy adott kilátástalan helyzet hatására is kifordulhatnak emberi mivoltjukból,
például A legyek ura című filmben, mely Golding regénye alapján készült. A Csendes - óceán környékén lezuhan egy repülőgép,
utasai gyerekek. Kialakítanak maguknak egy sajátos társadalmat, ami barbarizmussá
alakul. A túlélésért megölik, és megeszik társukat. Az éli túl, aki erősebb.
John Carpatner A kukorica gyermeki című filmjében
a gyerekek ezért gyilkolnak, mert eredendő gonoszság van bennük.
Richard Donner rendezte az Omen első részét, ahol a kis öt éves Damienről
kiderül, hogy ő maga a sátán gyereke. A filmet mostanában remakelték.
A második részben Damien már 12 éves, és egyre gonoszabb. Talán ez a film
adta az ötletet joseph Rubennek (Egy ágyban az ellenséggel) a Jófiúhoz,
melyben a Reszkessetek betörők bájos kis Macaly Culkinja maga az ördög.
Az Omen negyedik részében már kislány sátán gyermeke. Érdekes a kislányok filmbéli karaktereit végigkísérni
a mozi történetben. Judy Garland és Liz Taylor még ártatlan, bájos kis
lánykákat formáltak meg, pl.: Óz a csodák csodája. 1954 - ben Nyolc évvel
később a mozivásznon is megszületik Lolita, a kiskorú vamp, csábító. Az
Omen negyedik részén kívül a Tizennyolcadik angyalban is lány a gonosz,
sátán választottja. A bájos Rachel Leigh Cook által megformált lányba
beleköltözik a sátán, akár az Ördögűzőben Linda Blairba. Az 1992 -es Gyerekgyilkosságok Szabó Ildikó filmben
is gyilkossá válik a főhős, bár
ő nem gonoszságból követi el tettét. A film középpontjában a lelkisérült
gyerek küzdelme áll. A titokzatos folyó Clint Eastwood film nyitó jelenetében
három jóbarátot ismerhetünk meg. Ép nevüket vésik be a betonba, amikor
egy autó megjelenik. Egyiküket elviszik a magukat rendőrnek kiadó férfiak.
A kiskorú fiút többször megerőszakolják. Gyermek, mint áldozat, aki 25
év elteltével sem tudja túl tenni magát a borzalmakon. Tim Robbins, Sean
Penn, Kevin Bacon alakítják a három barátot. felnőttként. A Sean Penn
által megformált karakter lányát megölik, Kevin Bacon nyomozóként próbálja
elkapni a lány gyilkosát. Tim Robbins alakítja a gyerekkorban megalázott
férfit. Azt hiszik, hogy ő ölte meg a lányt. Pedig a gyilkos, vagyis gyilkosok
két kiskorú fiú gyermek. Gyerekek, mint gyilkosok, akik egymást buzdítva
ölték meg a lányt. Tim Robbins megérdemelte alakításáért az Oscar - díjat.
Sean Penn ugyanebben az évben a 21 grammban nyújtott teljesítményéért
volt jelölve. A gyerekek egy szörnyű betegség, vagy a szülők szétválásának
is szenvedői lehetnek. A Lorenzo olaja című amerikai filmben a főszereplő
kisfiú egy szörnyű gyógyíthatatlan betegségben szenved, szülei egyként
harcolnak az életéért, Nick Nolte és Susan Sarandon alakítják őket. A
Kramer kontra Kramerben a szülők válása, és harca nehezíti meg a fiúcska
életét, Dustin Hoffmann és Meryl Streep formálták meg a két felnőttet.
Az 1981 - es A remény joga című magyar film is a szülők válása okozta
lelki sebekkel foglalkozik. Rendezte: Kézdi Kovács Zsolt.
Gábor Pál Tiltott terület, és a Horizont alkotásai is ezzel a témával
foglalkozik. Joel Schumacher filmjében, az Ügyfélben egy gyilkosság
szemtanúja lesz a fiú, a maffia tagjai megfenyegetik, az életére törnek.
Rengeteg gyereksztár tűnt fel a filmművészetben,
legtöbbjük csillaga nem sokáig ragyogott. Drew Barrymoore és Henry Thomas az E:T bájos szereplőiként tűntek fel, Barrymoore romantikus
filmek üdvöskéje, illetve Charlie egyik angyala. Henry Thomas a Psycho
negyedik részében alakította a fiatal Norman Batest, „megkapta” anyukájának
Zaffirelli Júliáját Rómeo és Júlia) és Máriáját ( Názereti Jézus) Olivia
Husseyt. Papírhold. Tatun O'Neal tíz éves, és Oscart kap az
alakításáért, apját, Love Story Ryant is lejátszotta a vászonról. Egy
árva kislány és egy kisstílű szélhámos édes - bús kapcsolatát tárja elénk
a film. Az Oscar nomináltságban egyik „ellenfele” a korabéli Linda Blair
volt, az Ördögűzőben nyújtott játékáért. A mai ifjú titánok közé tartozik Daniel Riddkiff,
vagyis Harry Potter, vagy a tehetséges Haley Joel Osmentet. " Halott
embereket látok" mondta Bruce Willisnek a Hatodik érzékben. Egyedi
képességének köszönhetően megmentett egy kislányt. Alakításáért a legjobb
mellékszereplő Oscar-díjára jelölték. A jövő kezdete című filmben tanára,
- akit Kevin Spacey játszik- azt a feladatot adja, hogy találjanak ki
valamit, mely pozitív hatással van valakire.
A kisfiú eltervezi, hogy három emberen segít, de megkéri őket,
hogy ők is segítsenek három emberen, láncreakció szerűen alakuljon ki
a jótett sorozat. Egy hajléktalan narkóson (Mel Gibson Jézusa) segít.
Édesanyját ( Helen Hunt) akarja a testi és lelki sérült tanárral összehozni.
Az amerikai filmekkel ellentétben nem happyend a vége. „ Egy gyermek és valamilyen állat, például kutya
szerepeltetése a filmben már fél siker”. - gondolja sok leginkább amerikai
filmes, és ezen felbuzdulva készítettek olyan filmeket, mint például a
Bethoven több része. „ Megnézted a gyerekeket?”- jelenleg fut a mozikban az Ismeretlen hívás című
film, melyben ez a mondat többször is elhangzik. Egy tizenéves lány kis
gyerekekre vigyáz egy erődítmény szerű házban, mint babyszitter. Egy őrült
életveszélyesen megfenyegeti, majd üldözi őket. A tinédzser lányból, a
gyerekek és a saját életéért harcoló nő válik. Ez a film egy 1978 - ban
készült film remakeja, akár a már említett Omen. Régi sikerek gyerekhőseit
élesztik fel újra? Vagy új kiskorú karaktereket találnak ki? Majd elválik.
Egyben biztosak lehetünk, hogy kevés olyan film készül, melyben ne bukkanna
fel egy gyermek. |
Irodalom
>> Fanny és Alexander a Cinema Paradisoban |